Toestemming gebruik beeldmateriaal.

Gemert, 20 april 2018

Beste ouder(s)/verzorger(s),

Zoals u wellicht al in het nieuws heeft vernomen, is per 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. Dit heeft ook gevolgen voor de privacyrichtlijnen op onze school en daar wil ik u in deze brief meer informatie over verstrekken.
Op onze school laten wij u regelmatig met beeldmateriaal (foto’s en video’s) zien waar we mee bezig zijn. Opnames worden gemaakt tijdens verschillende gelegenheden. Bijvoorbeeld tijdens activiteiten, schoolreisjes en lessen. Ook uw zoon/dochter kan op dit beeldmateriaal te zien zijn.
Wij gaan zorgvuldig om met deze foto’s en video’s. Wij plaatsen geen beeldmateriaal waardoor leerlingen schade kunnen ondervinden of als u aangegeven heeft hiertegen bezwaar te maken. We plaatsen bij foto’s en video’s geen namen van leerlingen.
Vanuit de nieuwe wetgeving zijn wij verplicht om (actief) uw toestemming te vragen voor het gebruik van beeldmateriaal van uw zoon/dochter als hij/zij jonger is dan 16 jaar.

Met deze brief vragen we u, vanwege deze wet, opnieuw aan te geven waarvoor ‘t Einder beeldmateriaal van uw zoon/dochter mag gebruiken. Tevens vragen wij uw toestemming voor het gebruik van adresgegevens voor klassenlijsten voor ouders onderling.
Op het toestemmingsformulier kunt u zien voor welk doel de verschillende opties gebruikt worden.

Uw toestemming geldt alleen voor beeldmateriaal dat door ons of in onze opdracht wordt gemaakt. Het kan voorkomen dat andere ouders foto’s maken tijdens schoolactiviteiten. De school wil voor álle kinderen een veilige omgeving zijn en niet een plek waar kinderen (en hun ouders) bang hoeven te zijn steeds te worden gefotografeerd. Wij vertrouwen er daarom ook op dat onze ouders terughoudend zijn bij het plaatsen en delen van beeldmateriaal op internet. U als ouder dient zich ook te houden aan de nieuwe wetgeving die van kracht wordt.
Het kan goed zijn om het wel of niet geven van toestemming samen met uw zoon/dochter te bespreken. Als u uw keuze thuis bespreekt, dan weten ze zelf waarom het gebruik van foto’s en video’s wel of niet mag.
Als we beeldmateriaal willen laten maken voor onderwijskundige doeleinden, bijvoorbeeld om een les van een leerkracht of stagiaire te filmen, mag dit vanuit de wetgeving zonder toestemming van ouders, maar wij zullen u hier wel over informeren. Als we beeldmateriaal voor een ander doel willen gebruiken, dan op het antwoordformulier vermeld staat, nemen we contact met u op.

U mag natuurlijk altijd de door u gegeven toestemming intrekken. Ook mag u op een later moment alsnog toestemming geven. Zonder toestemming zal er geen beeldmateriaal van uw zoon/dochter gebruikt en gedeeld worden. Dit betekent dat eerder gegeven toestemming op het inschrijfformulier niet meer geldig is.

Wilt u het antwoordformulier uiterlijk 30 mei invullen?
Alvast bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Team OBS ’t Einder.