Week van de lentekriebels op 't Einder

Beste ouders/verzorgers van onze kinderen ,

Deze week en komende week/weken besteden wij op ’t Einder aandacht aan
het project Lentekriebels.
Officieel draagt het project de naam ‘De Week van de Lentekriebels’, Dit is een jaarlijks terugkerend landelijk initiatief, gecoördineerd door Rutgers WPF.
Ook dit schooljaar doen we dus als OBS ’t Einder mee aan het project Lentekriebels.
We vinden het belangrijk om aandacht te schenken aan relationele en seksuele vorming.

Inhoud van het project
Scholen, dus ook ’t Einder, kunnen in de ontwikkeling van uw kinderen een positieve rol spelen als het gaat over relationele en seksuele vorming. Het gaat niet alleen over informatie geven over lichamelijke veranderingen en voortplanting. Het gaat ook over vriendschap, liefde, relaties en omgangsregels. Zaken waar u het waarschijnlijk thuis ook over heeft en die op school ook ter sprake komen. Want op school, in de media, op straat, thuis, overal komen kinderen in aanraking met onderwerpen die met relaties en seksualiteit te maken hebben.
Een goede begeleiding, kennisoverdracht en het leren van vaardigheden thuis en op school kan ertoe bijdragen dat kinderen een positief zelfbeeld en adequate vaardigheden ontwikkelen op het gebied van relaties en seksualiteit.
Aandacht voor deze thema’s op jongere leeftijd kan er voor zorgen dat ze geen of minder risico’s gaan nemen, wanneer ze eenmaal gaan experimenteren met seksuele relaties. Ze krijgen hierdoor betrouwbare informatie en vaardigheden mee waar ze later veel aan hebben:
•        Ze durven eerder vragen te stellen over seksualiteit.
•        Ze ontwikkelen normen en waarden.
•        Ze worden weerbaarder.
•        Ze leren respectvol met elkaar om te gaan.
Dit project levert een bijdrage aan een meer respectvolle samenleving en een veilig en prettig leefklimaat, zowel op school, op straat en thuis.

Lespakket
Dit jaar hebben wij een start gemaakt met een digitale lessenserie over weerbaarheid, relaties en seksualiteit voor het basisonderwijs van stichting Rutgers.
De lessen en materialen zijn afgestemd op de verschillende leeftijdsgroepen en zijn bedoeld om kinderen te ondersteunen bij de ontwikkeling tot een persoon die respect heeft voor zichzelf en anderen, die zich bewust is van eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen en mogelijkheden en die steeds beter gefundeerde beslissingen kan nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.
Het team van ’t Einder heeft ervoor gekozen om tijdens het lesprogramma zorgvuldig af te wegen welke lessen wel en niet worden gegeven, rekening houdend met de leeftijd en groep waarin de kinderen zitten.

Plantenbakje
Om de week van de lentekriebels onder de aandacht te brengen willen we alle kinderen een plantenbakje cadeau doen. De kinderen kunnen thuis de zaadjes zaaien en mooie plantjes kweken.

Wij wensen iedereen heel veel plezier tijdens de week van de lentekriebels.

Heeft u naar aanleiding van deze brief nog vragen of opmerkingen, neem gerust contact op met de leerkracht(en) van uw kind(eren).

Met vriendelijke groeten,
Team ’t Einder

Meer info over lentekriebels en de inhoud van de lessen: https://www.seksuelevorming.nl/